Čekanka, ochránce našich cév

cekanka

Čekanka je u nás zatím stále nedoceněnou zeleninou, pomalu si však své místo na našem talíři získává. Přitom se jedná o jednu z nejlepších potravin s léčivým účinkem onemocnění moderní doby.

Čekanka salátová, kterou známe z našich obchodů v podobě tzv. čekankových puků, byla vyšlechtěna z planě rostoucí čekanky obecné. Čekankové puky se získávají netradičním způsobem pěstování – takzvaným rychlením, kdy se předpěstované kořeny čekanky zakrývají vrstvou lehké půdy a nechávají se bez přístupu světla po dobu 5-8 týdnů.

V Belgii je odhadována roční spotřeba čekanky na osobu asi 8 kg, ve Francii a Nizozemsku pak 4 kg, u nás je to sotva 300 g.

Čekanka je přitom ideální zelenina pro všechny lenochy a pro ty, co mají napilno. Nemusí se totiž ani omývat. Pochopitelně ale neuškodí, když se to udělá. Je pouze zapotřebí odkrojit malý kousek nad kořenem a puk se sám rozpadne na jednotlivé listy.

Čekanka patří právem mezi velice zdravé potraviny. Je chudá na kalorie a téměř netučná – 100 g obsahuje pouze 16 kcal! Čekankové puky nejsou příliš bohaté na vitaminy, ale obsahují jiné, prospěšné látky a v našem organismu působí hlavně detoxikačně. Má vysoký obsah vláknin a díky tomu kladně ovlivňuje zažívání, zlepšuje průchodnost střev a zabraňuje zácpě. Konzumace čekanky vede ke snižování hladiny cholesterolu v krvi a zabraňuje nadměrnému ukládání tukových složek v našem organismu. Čekanka je účinnou prevencí nemocí a komplikací kardiovaskulárního systému. Lidé s nadváhou, diabetes či některými poruchami metabolismu by měli tuto zeleninu určitě zařadit do své stravy, protože dokáže přírodní cestou odbourávat nebezpečné tukové látky.

Čekanku lze jíst jak syrovou do salátů, tak je lze dusit, vařit či zapékat. Snáší se s mnoha přísadami a kořením. Velmi chutná je  kombinace s jablky, ořechy a plísňovým sýrem. Její listy jsou vhodné i pro namáčení do různých dipů vytvořených z jogurtů a tvarohu. Zkuste například puky podusit v páře a poté zapéct a servírovat podobně jako chřest s bešamelem. Výborně se hodí také jako příloha k těžkým masovým pokrmům a pomůže nám s trávením příliš tučných jídel.

Je typická svou lehce nahořklou chutí a napoprvé vás proto možná neosloví, dejte jí však více šancí, aby se vám mohla předvést v celé své kráse. Jakmile se ji naučíte správně upravit a přizpůsobíte vašim chuťovým buňkám, nedáte na ni dopustit.

Martina M.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>