Pochutnejte si na opravdu zdravých houbách. Které to jsou?

mlsanicko_zdravehouby

Mlsat zdravě. Máte pocit, že si tohle spojení odporuje? Omyl. Naopak, zdravé mlsání je možné.

Tvrzení, že jedině nezdravé jídlo chutná, a naopak zdravé potraviny se nevyznačují příliš příjemnou chutí a člověk je jí spíše z povinnosti a s vidinou jejich prospěšnosti pro zdraví, opravdu neplatí. I na zdraví prospěšných potravinách si může mlsný jazýček gurmetského znalce skutečně pochutnat.

Nevěříte? Opravdu je to tak. Příkladem může jít hned několik zdravých druhů hub.

Skvělá polévka a guláš z hlívy ústřičné

Začněme s hlívou ústřičnou. Seženete ji naprosto běžně v supermarketu. Věřte nebo ne, pokrmy z ní patří mezi opravdové kulinářské zážitky. Její chuť je jemná a aroma velmi příjemné. Využití této houby v kuchyni je velmi pestré. S úspěchem se dá vařit, zapékat, péct i smažit. Stává se součástí celé řady pokrmů.

Ošklíbáte se při klasické dršťkové polévce? Tak vyzkoušejte falešnou dršťkovou z hlívy ústřičné. Chutná naprosto skvěle. Na své si přijdou i vegetariáni. Co takhle bezmasý guláš z hlívy? Je vynikající a máte-li rádi ostrá jídla, klidně si ho můžete udělat pořádně pálivý. Nenašli jste v létě žádné pořádné hřiby, které byste si mohli nasušit na zimu? Nevadí. Hlíva je naprosto adekvátní náhradou, a to klidně i do smetanové omáčky. Výbornou přísadou je rovněž k těstovinám, ať už nudlím, nebo penne či jiným druhům.

Zbývá samozřejmě dodat, jak hlíva pomáhá vašemu zdraví. Vysoký obsah betaglukanů ji předurčuje k posilování imunity. Zlepšuje fungování metabolismu. Nezastupitelnou práci sehrává v podpoře srdečně cévního systému, pomáhá léčit záněty i kožní onemocnění. Stabilizuje krevní tlak, snižuje cholesterol i krevní cukr. Mírní únavu.

Shiitake je výborná do nudlí 

Shiitake. I ti nejzavilejší odpůrci hub už o ní jistě slyšeli. Asiaté, tedy především Japonci,tuto chutnou houbu velmi dobře znají a používají ji v mnoha pokrmech. Vynikající ingrediencí je například do nudlí doplněných zeleninou. Skvěle se hodí také do celé řady polévek. Kdo si myslí, že s nehodí k masu, velmi se plete. Nakrájené maso na tenké nudličky, ať už vepřové, hovězí či drůbeží s omáčkou a tenoučkými plátky shiitake je skvělým obědem či večeří. Nejlépe se k takovému pokrmu hodí rýže.

Odkud ale tato mimořádně chutná houba vlastně pochází a jak se pěstuje? Houževnatec jedlý nebo-li shiitake se pěstuje na kmenech mladých stromů Pasania, které se podobají dubům. A proč byste měli svůj jídelníček obohatit právě o tuto ingredienci? Výhodou je, že shiitake chutná opravdu velmi dobře, trochu asociuje česnek, takže i lidé, kteří se většinou houbám vyhýbají, se nemusí bát, že by si nepochutnali.

Shiitake podporuje imunitní systém, působí antiviroticky, pomáhá s boji s rakovinou, Dokáže snížit hladinu cholesterolu i krevního cukru i krevní tlak. Tlumí alergie. Jeho účinky podporují boj s řadou chorob, a navíc jde o opravdovou lahůdku.

Enoki patří do salátů 

Trochu ve stínu shiitake zůstávají další japonské houby enoki. I když jejich použití v kuchyni není tak široké, jako u předešlého druhu, pokud víte jak a kam je použít, zjistíte, že jde o skutečnou delikatesu vyznačující se ovocno-ořechovým aroma.

Výborné jsou už v syrovém stavu. Pokud je budete tepelně upravovat, musí jít o velmi krátkou úpravu, protože jinak jejich dlouhé nožičky ztvrdnou a ztratí chuť. Pokud jde o formy tepelné úpravy, je možné je dát grilovat na grilovacím tácku, ale maximálně na 10 minut. Výborné je, když je před grilováním zabalíte do plátku slaniny, pak je kombinace chutí skutečně božská. Vzhledem k tomu, že jsou mimořádně chutné za syrova, nebojte se je přidávat do různých salátů. Výborně doplní jejich chuť. Dobré jsou rovněž v polévkách, tam ale platí už zmiňované, že byste je měli přidávat až později, aby tepelnou úpravou neztvrdly. I když je enoki doménou hlavně japonské kuchyně, najdeme ji i u nás. Jedná se o penízovku sametonohou rostoucí i přes zimu. Enoki z divoké přírody a pěstované uměle se ale sobě vůbec nepodobají. Uměle se totiž pěstují v temnu.

Mají účinky v oblasti prevence rakoviny, také se užívá na posílení imunitního systému.

Hnojník zkuste do těstovin a polévky 

Bylo by velikou chybou, kdyby vás svým názvem a také vzhledem odradila houba hnojník obecný. Ačkoli roste na hnojištích, rumištích i na okrajích lesů, a to od léta až do podzimu a je rozšířen po celém světě, a tudíž roste i u nás, mnoho lidí jím pohrdá a nesbírá ho. Ke své vlastní škodě. Patří totiž k nejchutnějším houbám. Podmínkou ovšem je sbírat pouze mladé plodnice a zpracovat je hned po přinesení, nejdéle pak do 4 hodin. Později se totiž mění v černou kašovitou hmotu.

Rozhodně také nekombinujte hnojník s pitím alkoholu, Pak může dojít ke zvracení, bušení srdce, průjmům. Zároveň ale je nutné hnojník přesně rozlišovat, konzumuje se pouze hnojník obecný. Výborný je například do těstovin, chutná také v dušené směsi se zeleninou, například rajčaty. Dále se dá také zpracovávat společně s bedlou, osmahnout na cibuli a doplnit brambory, i taková kombinace je velmi chutná. Výborná je z hnojníku také polévka.

Samozřejmě, že musíme doplnit důvody, proč hnojník konzumovat, tedy jaké má léčivé účinky. Obsahuje velké množství vitamínu D. Posiluje imunitní systém. Funguje také jako lehké analgetikum, třeba při bolestech kloubů. Zároveň reguluje hladinu krevního cukru a stabilizuje a snižuje krevní tlak.

Podpořte svoje zdraví také extrakty z hub

Houby tedy nabízí velmi široké uplatnění, s jejich pomocí si můžete připravit spoustu kulinářských lahůdek, které oživí váš jídelníček. Jde o velmi chutné pokrmy. Pokud ale chcete maximalizovat působení hub na své zdraví, je užitečné doplnit také o extrakty z hub. Všechny výše zmiňované houby se totiž řadí pod tzv. medicinální houby, tedy houby s léčivými účinky. Extrakty z hub potom obsahují maximum léčivých látek v koncentrované podobě. Při výběru extraktů si však dejte pozor na to, aby obsahovaly alespoň 40 % houbových polysacharidů a žádná plnidla či aditiva.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>